خصوصیات ورق گالوانیزه

خصوصیات ورق گالوانیزه

خصوصیات ورق گالوانیزه:

ورق گالوانیزه در واقع آهنی است که از روی برای پوشاندن سطح آن استفاده شده است. در صورت شکستگی پوشش روی آهن دچار زنگ زدگی نمی‌شود. در اینجا روی حکم آند را دارد و آهن کاتد. بین آهن و روی ارتباطی الکتروشیمیایی ایجاد می‌شود. روی نسبت به آهن فلز فعال‌تری است و پتانسیل احیا کمتر و پتانسیل اکسید بیشتری نسبت به آهن دارد.

با این روش از خوردگی و زنگ زدگی فلز مادر محافظت می‌شود. میزان مقاومت ورق گالوانیزه در برابر خوردگی و زنگ زدگی به ضخامت پوشش روی فلز بستگی دارد. ضخامت پوشش(روی) بر روی ورق‌های فلزی می‌تواند از 100 تا 350 گرم بر متر مربع متغیر باشد. استفاده از این روش برای حفاظت از فولاد در محیط‌هایی که احتمال آسیب دیدن آن‌ها زیاد است، بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

روش‌های گالوانیزه کردن فلز متفاوت هستند. یکی از به صرفه‌ترین آن‌ها غوطه‌ور کردن ورق فلزی در حوضچه مواد مذاب است.

اگر بخواهیم ورق گالوانیزه را بر اساس ظاهر تقسیم بندی کنیم، می‌توانیم آن‌ها را در سه دسته جای دهیم. دسته اول ورق گالوانیزه بدون گل، دسته دوم ورق گالوانیزه با گل ریز و دسته سوم ورق گالوانیزه با گل درشت. منظور از گل کریستالی است که بر روی ورق گالوانیزه شکل می‌گیرد. علت تفاوت شکل این کریستال‌ها، به سرعت نورد نمودن ورق و تفاوت میزان روی استفاده شده در گالوانیزاسیون است.

ضخامت ورق گالوانیزه موجود در بازار 0.18 الی 6 میلی متر می‌باشد.

خصوصیات ورق گالوانیزه

کاربرد ورق گالوانیزه

از ورق گالوانیزه بیشتر در مواردی استفاده می‌شود که ورق در معرض رطوبت بوده و احتمال خوردگی و زنگ زدگی آن زیاد است. سقف شیروانی و گلخانه دو مورد از مکان‌هایی هستند که از ورق گالوانیزه در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.

علاوه بر این برای ساخت لوازمی که احتمال خوردگی آن‌ها زیاد است از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. برخی از این لوازم عبارتند از لوله بخاری، کانال کولر، کابینت، لوله آب و … .

مراحل تولید ورق گالوانیزه

در مرحله اول ورق‌ها به صورت کلاف هستند و این کلاف‌ها به یکدیگر جوش خورده و شسته می‌شوند. پس از شست و شوی و از بین رفتن جرم و آلودگی، آبکشی می‌شوند. زمانی که سطح ورق به طور کامل پاک و تمیز شد وارد کوره آنیل می‌شوند. ورق‌ها پس از طی کردن سه مرحله پیش گرم، گرم شدن و همدمایی به پایان عملیات باز پخت می‌رسند.

در مرحله بعدی ورق‌ها وارد کوره مذاب روی می‌شوند. بر دو سطح ورق پوشش روی قرار می‌گیرد. برای تنظیم ضخامت روی ورق‌ها پس از استخراج آن‌ها از کوره، ورق‌ها را در برابر جت هوا قرار می‌دهند. سپس با قرار گرفتن ورق‌ها در برابر هوا دمای آن‌ها پایین می‌آید. برای خشک کردن ورق، آن را از تانک آب عبور می‌دهند. در تمام این فرآیندها ضخامت ورق کنترل می‌شود. ممکن است ورق شوره بزند. از همین رو بر روی سطح آن پوشش کروماته ایجاد می‌کنند.

بهترین روش برای تولید ورق‌های گالوانیزه روش غوطه‌وری در استخر مذاب است. مزیت این روش صرفه جویی در هزینه‌ها و قدرت بالای چسبندگی پوشش روی بر سطح ورق است.

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه

صرفه جویی در هزینه‌ها: روش‌های بسیاری هستند که برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی استفاده می‌شود. گالوانیزه کردن یکی از این روش‌ها است که علاوه بر ممانعت از خوردگی فلز نیاز به هزینه کمتری دارند. شاید در نگاه اول هزینه ورق گالوانیزه نسبت به دیگر فلزها زیاد به نظر برسد، اما استفاده از آن در طولانی مدت به صرفه‌تر بوده و پیمانکاران از آن در پروژه‌های خود استفاده می‌نمایند.

هزینه پایین تعمیرات و نگهداری: علاوه بر صرف هزینه پایین جهت گالوانیزه کردن ورق‌ها برای جلوگیری از خوردگی آن‌ها هنگام تماس با رطوبت، هزینه نگهداری و تعمیرات آن‌ها نیز نسبت به سایر روش‌های مشابه پایین‌تر است.

مقاومت پوشش: پوشش روی که بر سطح ورق قرار می‌گیرد به دلیل ساختار متالوژیکی منحصر به فرد در برابر رطوبت، دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی‌شود.

عمر طولانی: طول عمر ورق‌های گالوانیزه در محیط‌های مرطوب 20 الی 30 سال است.

سختی: یکی از سخت‌ترین پوشش‌ها در صنعت پوشش گالوانیزه می‌باشد که علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی در زمان حمل و جا به جایی آسیب نمی‌بینند.

پاکسازی راحت: پس از اسپری کردن آب بر روی سطح ورق می‌توان آلودگی‌ها را با استفاده از پارچه نرمی پاکسازی کرد.

قابلیت اطمینان بالا: ورق گالوانیزه مطابق با استانداردهای بین المللی ساخته می‌شود. از همین رو تطبیق پذیر بوده و قابلیت اطمینان بالایی دارد.

صرفه جویی در استفاده از منابع: ورق گالوانیزه علاوه بر طول عمر بالا، از دوام و پایداری خوبی برخوردار است. زمانی که برای گالوانیزه کردن از حوضچه مذاب استفاده می‌شود پس از اتمام کار برای چندین بار می‌توان از آن حوضچه جهت گالوانیزه کردن استفاده کرد.

محافظت کامل: تغییرات شرایط آب و هوایی بر پروسه گالوانیزه کردن تاثیری ندارد. پوشش گالوانیزه تمام نقاط اعم از گوشه‌ها و سوراخ‌ها را پر می‌کند تا در تماس با رطوبت دچار خوردگی نشوند. علاوه بر این ورق گالوانیزه مثل محافظ عمل کرده و با نفوذ در فولاد، از آن در برابر صدمات محیطی حتی در مقاطع ریز جلوگیری می‌کند.

آسانی بازرسی: سازه‌ها سالیانه مورد بازرسی قرار می‌گیرند. بازرسی پوشش گالوانیزه نیازی به آزمایش خاصی ندارد و از طریق چشم بررسی می‌شوند. دیگر برای بازرسی آن نیازی به صرف هزینه بالا و انجام آزمایش‌های مخرب نیست.

ورق روغنی اصفهان

عمر ورق گالوانیزه چقدر است؟

ورق گالوانیزه نسبت به موارد مشابه از طول عمر بالایی برخوردار است. مدت زمان لازم برای تخریب و یا زنگ زدگی آن‌ها زیاد است. همانطور که گفته شد ورق‌های گالوانیزه می‌توانند تا 30 سال عمر کنند. که این میزان به محیط قرار گرفتن آن‌ها بستگی دارد و می‌تواند کمتر و یا حتی بیشتر باشد. اگر ورق گالوانیزه در محیطی خشک و به دور از باران و رطوبت استفاده شود تا سالیان سال دوام و پایداری آن حفظ گردد. اگر برای ایجاد پوشش گالوانیزه از حمام مذاب استفاده شود طول عمر ورق گالوانیزه تا حدود 70 سال دوام می‌آورد.

رنگ کردن می‌تواند موجب افزایش دوام و طول عمر ورق گالوانیزه شود. البته قبل از رنگ کردن سطح ورق باید به طور کامل شسته و تمیز شده باشد. برای این کار از دستگاه شوینده و تهویه فلزی استفاده شود تا سطح به طور کامل عاری از هر گونه آلودگی، نمک روی و محلول کرومات باشد.

آهن آلات دهکردی

شرکت آهن آلات دهکردی همواره با تولیدات انبوه خود درزمینه آهن آلات می کوشد تا نیاز کشور را بر آورده کند هم چنین این شرکت امکان مقایسه کیفیت و قیمت محصولات مختلف را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد تا آنها را در امر : ورق کرکره سقفی در اصفهان ، چهار پهلو آهن در اصفهان ، شافت آهن در اصفهان ، ورق آجدار فابریک در اصفهان ، ورق a516 ، ورق هاردوکس ، ورق فولادی ST52 ، ورق اکسین ، رول اسید شویی ، ساخت و تولید سوله فلزی در اصفهان ، تیر آهن در اصفهان ، پروفیل و قوطی در اصفهان ، پروفیل z در  اصفهان ، پشم شیشه در اصفهان ، توری در اصفهان ، میلگرد در اصفهان ، لوله آهنی در اصفهان ، تسمه آهن در اصفهان ، ناو دانی در اصفهان ، قیمت خاموت در اصفهان یاری نماید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.