روش تولید ورق آجدار

روش تولید ورق آجدار

ورق آجدار یکی از انواع ورق‌هاست که امروزه از آن در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این ورق‌ها بسته به نوع کاربرد و استفاده دارای انواع مختلفی هستند. ورق آجدار یکی از انواع ورق‌های فولادی است که طی فرآیند نورد گرم تولید می‌شود. همانطور که از اسمش پیداست بر روی سطح ورق آج ایجاد شده که با افزایش اصطکاک از سرخوردن و لیز خوردن افراد و اشیا جلوگیری می‌کند. در ادامه به بررسی روش تولید ورق آجدار خواهیم پرداخت.

 

ورق آجدار چگونه تولید می‌شود؟

نورد گرم روش تولید ورق آجدار است. در این روش ابتدا ورق‌ها به صورت شمش فولادی آماده می‌شوند. سپس حرارت کوره برای ورود شمش‌ها تنظیم می‌گردد. سپس شمش فولادی وارد کوره‌ای که حرارت آن از قبل تنظیم شده گشته و به دمای معینی می‌رسد. در نورد گرم همراه قفسه‌هایی تعبیه شده که شمش‌ها از این قفسه‌ها عبور داده می‌شوند. پس از افزایش دمای شمش آن‌ها را از قفسه نورد ابتدایی و پوسته زدایی عبور می‌دهند تا با کاهش سطح مقطع طول آن‌ها افزایش یابد. پس از پایان نورد ابتدایی مرحله آخر نورد پایانی است‌. شمش‌ها پس از گذراندن نورد نهایی آج زنی می‌شوند. آج‌ها معمولا در اشکال مختلف بر سطح ورق ایجاد می‌شوند. از جمله این اشکال می‌توان به شکل الماسی، بادامی، عدسی و … اشاره کرد. متداولترین ورق‌های آجدار، ورق آجدار بادامی است. ضخامت این ورق‌ها بین ۱.۵ الی ۱۰ میلی متر است. بر اساس نوع نیاز مشتری ورق آجدار در ضخامت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نهایت ورق‌های آجدار به شکل کویل یا ورق برش خورده بسته بندی و به بازار عرضه می‌گردد.

کاربرد ورق آجدار در مکان‌های مختلف متفاوت است. کف اتاق کامیون و وانت بار، عمران و راه سازی، ساخت پله های اضطراری، پل‌ها، ساخت دستگاه های صنعتی، کف آسانسور، استفاده در ساختمان، ساخت دستگاه های جداسازی دانه ها در صنایع کشاورزی و مواد غذایی

روش تولید ورق آجدار با نورد گرم

نورد گرم بر اساس نوع حرکت غلتک‌ها شامل پیوسته و رفت و برگشتی، بر اساس درجه حرارت شامل نورد سرد، نورد گرم و نورد داغ، و بر اساس جهت انجام فرآیند شامل سه دسته نورد طولی، نورد عرضی و نورد پیچشی هستند. این فرآیند درواقع نوعی فرآیند الاستیک-پلاستیک است. ورق فولادی بین دو غلتک که در حال چرخش هستند قرار گرفته و شکل داده می‌شود.

 

روش تولید ورق آجدار در اصفهان

اگر غلتک‌ها به صورت موازی و با سرعت و قطر یکسان در خلاف جهت یکدیگر بچرخند ورق آجداری همگن تولید می‌شود‌. به این روش فرآیند نورد طولی گفته می‌شود. فرآیند طولی برای تولید تختال، شمش، شمشال، کلاف، صفحه، نوار ورق، ورقه و فویل به کار برده می‌شود. در روش تولید ورق آجدار با فرآیند نورد گرم سطح مقطع ورق به صورت مستطیلی بوده و تغییرات به صورت طولی و بر روی ضخامت ورق‌ها اعمال می‌شود.اگر در فرآیند نورد طولی دما به اندازه‌ای باشد که که نرخ نرم شدن بر اثر حرارت از نرخ سختی حاصل از فرآیند بیشتر باشد به این فرآیند نورد گرم طولی می‌گویند.

 

تولید ورق در مجتمع تولید فولاد

در مجتمع تولید فولاد از دو فرآیند نورد گرم و نورد سرد برای تولید ورق استفاده می‌شود. از نورد گرم برای تولید ورق، میلگرد، مفتول، لوله و مقاطع مختلف ساختمانی استفاده می‌شود. در این روش شمش و تختال از قفسه‌های مختلف نورد گرم عبور داده شده و محصولات مورد نیاز را فراهم می‌آورند. برای تولید ورق‌هایی با ضخامت پایین و سطح براق و با کیفیت ورق وارد مرحله نورد سرد می‌شود. از جمله این محصولات ورق، تسمه و فویل بوده که علاوه بر کیفیت بالا مستحکم نیز هستند.

 

تولید ورق آجدار در تهران

ورق‌های آجدار که طی فرآیند نورد گرم تولید می‌شوند اشکال مختلفی به شکل لوزی، عدسی، بادامی، شطرنجی و الماسی بر روی سطح خود دارند. به همین علت به آن‌ها گل ورق، ورق شطرنجی، برجسته و یا کف سازی نیز گفته می‌شود. این اشکال باعث شده تا در هنگام بارندگی و یا در مکان‌های شیب دار از سر خوردن افراد و اشیا ممانعت به عمل آید. برای آج زنی از دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود. در ابتدا کارخانه‌های تولید فولاد در ایران تنها قادر بودند ورق‌های آجدار پرسی ساده تولید کنند. ورق‌های آجدار فابریک غالبا وارداتی بودند. مجتمع مبارکه اصفهان برای اولین بار توانست ورق آجدار فابریک را در ایران تولید نماید.پ

آهن آلات دهکردی

شرکت آهن آلات دهکردی همواره با تولیدات انبوه خود درزمینه آهن آلات می کوشد تا نیاز کشور را بر آورده کند هم چنین این شرکت امکان مقایسه کیفیت و قیمت محصولات مختلف را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد تا آنها را در امر : ورق کرکره سقفی در اصفهان ، چهار پهلو آهن در اصفهان ، شافت آهن در اصفهان ، ورق آجدار فابریک در اصفهان ، ورق a516 ، ورق هاردوکس ، ورق فولادی ST52 ، ورق اکسین ، رول اسید شویی ، ساخت و تولید سوله فلزی در اصفهان ، تیر آهن در اصفهان ، پروفیل و قوطی در اصفهان ، پروفیل z در  اصفهان ، پشم شیشه در اصفهان ، توری در اصفهان ، میلگرد در اصفهان ، لوله آهنی در اصفهان ، تسمه آهن در اصفهان ، ناو دانی در اصفهان ، قیمت خاموت در اصفهان یاری نماید .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.