روش تولید ورق سیاه

فروش ورق سیاه

فروش ورق سیاه

یکی از روش‌های تولید ورق‌ های فلزی با ضخامت پایین روش نورد گرم است. به ورق‌هایی که طی فرآیند نورد گرم ایجاد می‌شوند به اصطلاح ورق سیاه گفته می‌شود. علت این نامگذاری رنگ مات فلز است. زیرا اجزای سازنده ورق در طی فرآیند در دمای بالا ذوب می‌شوند که این باعث شده رنگ فلز مات گردد. فروش ورق‌ سیاه در ایران در سطح گسترده‌ای انجام می‌شود.

 مراحل ساخت ورق سیاه:

ابتدا تختال در کوره پیش گرم قرار داده می‌شود. پس از خروج از کوره لایه‌ای بر روی تختال ایجاد می‌شود که اکسیدی است. برای از بین بردن این لایه اکسیدی پوسته شویی انجام می‌شود. پوسته شویی در کاهش دمای تختال بسیار موثر است. نورد اصلی بعد از پوسته شویی صورت می‌گیرد که به آن نورد خشن می‌گویند. در این مرحله قطعه چندین بار از بین غلطک‌ها عبور داده شده و ضخامت تختال کاهش می‌یابد. این کار تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که قطعه به ابعاد مورد نظر برسد. نورد خشن دارای 2 یا 3 قفسه است. مرحله نهایی نورد ورق پس از آخرین قفسه است.

انواع آهن آلات:

آهن آلات به طور کلی بر حسب محل اجرا به دو دسته آهن آلات صنعتی و آهن آلات ساختمانی تقسیم می‌شود. هر کدام از این دسته‌ها خود دارای زیر دسته ‌هایی است. یکی از این آهن آلات ورق سیاه است. که به دو دسته ورق سیاه معمولی و ورق سیاه صنعتی تقسیم بندی می‌شود. فروش ورق سیاه به دو شکل رولی یا شیت در بازار انجام می‌شود. ورق صنعتی و معمولی از لحاظ تکنولوژی تولید با یکدیگر تفاوت دارند. استانداردی که برای ورق معمولی در نظر گرفته می‌شود، ST37 است که بیشتر برای انجام پروژه‌های ساختمانی کاربرد دارد. ورق صنعتی برای استفاده در صنایع نظیر پتروشیمی استفاده می‌شود.

فرآیند نورد گرم:

ورق‌های تولیدی در طی فرآیند دو نوع نورد یعنی نورد گرم و سرد تولید می‌شوند. محصول خروجی نورد گرم ورق سیاه و محصول تولیدی نورد سرد ورق روغنی است.

ورق ‌هایی که طی نورد گرم تولید می ‌شوند، نسبت به ورق‌های تولید شده در نورد سرد رنگ ماتی داشته و ضخامت آن ‌ها کمتر است. علت این امر دمای بالای کوره است. در نورد گرم تختال در کوره‌ای پیش گرم به دمای 1280 درجه سانتی گراد می‌رسد. پس از پوسته زدایی تختال، ضخامت آن کاهش می‌یابد. نتیجه نهایی به صورت کویل به بازار عرضه می‌شود. برای تکمیل نورد گرم عملیات‌هایی نظیر کم کردن وزن کلاف، صاف کردن ورق، برش سبک و سنگین ورق و دیگر عملیات‌ها انجام می‌پذیرد.

خط نورد گرم از اجزای زیر تشکیل شده است که طی فرآیند تولید از آن‌ها استفاده می‌ شود.

اجزای نورد گرم:

کوره پیش گرم

در کوره پیش کرم دمای تختال تا 1280 درجه سانتی گراد بالا می‌رود. این امر سبب می‌شود تا عناصر آلیاژی حل شده و عیب‌ هایی که پس از ریخته گری در ساختار آن ایجاد شده برطرف شود. انتخاب دمای مناسب برای کوره پیش گرم بسیار مهم است. اگر دما بیش از حد مورد نیاز بالا باشد سبب هدر رفتن هزینه و اگر پایین باشد باعث ایجاد رسوب سختی خواهد شد.

قفسه نورد خشن

تختال پس از خروج از کوره پیش گرم با فشار آب شسته می‌شود. سپس وارد قفسه نورد خشن می‌شود. تختال در طی چند مرحله از بین غلطک‌ها عبور داده می‌شود. این امر سبب می‌شود بعضا تا 75 درصد از ضخامت آن کم شود. این کاهش ضخامت باعث افزایش عرض آن می‌شود. غلطک‌هایی به صورت عمودی تعبیه شده‌اند که عرض ورق را کنترل می‌کنند. مرحله بعدی ورود به جعبه کلاف است.

جعبه کلاف

ورق ممکن است وارد جعبه کلاف شود یا به طور مستقیم وارد مرحله نورد نهایی شود. جعبه کلاف بین مرحله قفسه خشن و نورد نهایی قرار دارد. هدف از استفاده از جعبه کلاف، کنترل طول خط نورد است. همچنین استفاده از آن موجب شکسته شدن پوسته می‌شود. از دیگر مزایا جعبه کلاف همگن سازی دمای ورق است. با این کار خواص مکانیکی در سطح ورق به صورت یکسان ایجاد شده و ظرفیت تولید افزایش می‌یابد.

قفسه نورد نهایی

نورد نهایی از 5 الی 7 قفسه نورد تشکیل شده است که به صورت پشت سر هم قرار گرفته‌اند. پس از اینکه دمای ورق مناسب شد ورق وارد اولین قفسه نورد نهایی می‌شود. سرعت ورق در این قفسه ‌ها 10 الی 20 متر بر ثانیه است. در این مرحله نیز همچون مرحله نورد خشن 4 غلطک وجود دارد. ضخامت ورق‌ ها در این مرحله مجددا کاهش می ‌یابد. زمانی که ورق می‌خواهد وارد خط نورد نهایی شود دمای آن اندازه گیری می‌شود و پس از خروج از خط دما و ضخامت آن محاسبه می‌شود.

واحد خنک کاری

ورق‌ها پس از خروج از مرحله نورد نهایی بر روی میزهای خنک کننده قرار گرفته و دمای آن پایین می‌آید. سپس ورق‌ها به صورت کلاف در آمده و تا قبل از بارگیری همچنان دمای آن کاهش می‌یابد.

کلاف پیچ: پس از پایان مرحله خنک کاری دمای ورق اندازه گیری شده و سپس به صورت کلاف در آمده و تا بارگیری، مجددا دمای آن پایین می‌آید.

قیمت ورق سیاه :

به طور کلی مرحله نورد نهایی از 5 الی 7 قفسه تشکیل شده است. در این مرحله ضخامت ورق حدود 1.8 الی 3 میلی متر کم می‌شود. ضخامت ورق‌هایی که به بازار عرضه می‌شود 1.5 الی 100 میلی متر است. ورق سیاه از آلیاژ تیتانیوم و آلومینیوم برای ساختن تیر و ستون در ساختمان، بدنه خودرو هواپیما و … استفاده می‌شود. شمش‌هایی که در کارخانه فولاد ساخته می‌شود به شکل ورق، مفتول، میلگرد و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از محصولاتی که طی مراحل نورد گرم ساخته می‌شود شمشال است. شمشال دارای طول و ضخامت یکسانی است.

بسیاری از محصولات فلزی که روزمره از آنها استفاده می‌کنیم حداقل یک بار فرآیند نورد را تجربه کرده‌اند. یکی از این محصولات ورق سیاه است. ضخامت این ورقها معمولا 0.25 اینچ است. عرض تسمه آن 24 اینچ بوده ولی عرض ورق معمولا بیشتر است. برای تولید محصولاتی که در تولید آن‌ها کیفیت، دقت در اندازه ابعاد و استحکام بسیار مهم است از نورد سرد استفاده می‌شود.

قیمت فروش ورق سیاه:

آهن دهکردی با سال‌ها تجربه در زمینه فروش ورق سیاه در اصفهان آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز در سرتاسر ایران می‌باشد. برای اطلاع از قیمت ورق سیاه با ما تماس بگیرید.

آهن آلات دهکردی

شرکت آهن آلات دهکردی همواره با تولیدات انبوه خود درزمینه آهن آلات می کوشد تا نیاز کشور را بر آورده کند هم چنین این شرکت امکان مقایسه کیفیت و قیمت محصولات مختلف را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد تا آنها را در امر : ورق کرکره سقفی در اصفهان ، چهار پهلو آهن در اصفهان ، شافت آهن در اصفهان ، ورق آجدار فابریک در اصفهان ، ورق a516 ، ورق هاردوکس ، ورق فولادی ST52 ، ورق اکسین ، رول اسید شویی ، ساخت و تولید سوله فلزی در اصفهان ، تیر آهن در اصفهان ، پروفیل و قوطی در اصفهان ، پروفیل z در  اصفهان ، پشم شیشه در اصفهان ، توری در اصفهان ، میلگرد در اصفهان ، لوله آهنی در اصفهان ، تسمه آهن در اصفهان ، ناو دانی در اصفهان ، قیمت خاموت در اصفهان یاری نماید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.